Yksi kiusallisimpia
asioita ovat kirjat, jotka on ostanut, mutta joita ei ole lukenut. Niiden
selkämykset tuijottavat pettymyksestä ja kiukusta mykkinä kirjahyllystä. Yksi
tällainen toiveikkain mielin tehty ostos on viiden vuoden takaa. Kirjamessuilta
hankin Katriina Lehdon kirjan Ulrike Meinhof – Lähemmäs totuutta, ei
todellisuutta (Ajatus kirjat 2007).
Nyt kirja syyttää
minua ja vaatii tulla luetuksi. Kirja terrorisoi minua.
Ostin kirjan, koska
saksalainen terrorismi, sen aatteellisuus ja psykologia ovat kiehtoneet minua
siitä saakka kun RAF ja Baader-Meinhof olivat julkisuudessa 1970-luvulla. Olen
monesti miettinyt, mikä ilmiössä jaksaa
pohdituttaa yhä. Muuta vastusta en ole löytänyt kuin tämän: ehdottomuus. Ja
elämän antaminen pois, toisiin käsiin. Ihminen, joka uhraa elämänsä, on
kiehtova, vaikka olisi eri mieltä hänen aatteensa kanssa.
Terroristeissa on
myös jotain samaa kuin itsensä uskolle antavissa ihmisissä. Samaa ehdottomuutta
ja kaiken pois antamista. Kumpikin luottaa kutsumukseen, sisäiseen vakaumukseen lähteä tuntemattomalle
tielle. – Tietenkään kyse ei ole samasta asiasta, mutta samaa sisäistä
dynamiikkaa kummassakin on.
Kirjallisuuden
kautta en ole niinkään ilmiötä lähestynyt, mutta elokuvien ja dokumenttien kautta
sitäkin enemmän. Kaiken aihepiiriin liittyvän olen vuosien varrella yrittänyt katsoa,
mitä on ollut saatavilla leffa- ja tv-tarjonnassa.
Kävin juuri
katsomassa leffateatterissa dokumentin In the Darkoom – pimennossa. Se kertoo
saksalaisen Magdalena Koppin tarinan Carlosina ja Shakaalina tunnetun
terroristin puolisona.
Israelilaisen Nadav
Schirmanin dokumentti on hyvin kerrottu ja synnyttää toisaalta ymmärrystä
Magdalena Koppin valintoja kohtaan. Mutta valintoja myös kritisoidaan.
Dokumentoin lopussa päähenkilöksi nousee tytär ja ilmiö banalisoituu (koska
sama on nähty tv-dokkreissa ja -relityissa monesti) hieman: tytär etsii isäänsä
– ja käy tapaamassa tätä vankilassa. Kamera ei pääse mukaan.
Dokumentin yksi
viesti on, että ihminen tekee elämässään ratkaisuja, joita tehdessään hän ei
tiedä mihin ne vievät. Jälkikäteen on helppo sanoa, että tekisi nyt erilaisen
ratkaisun. Mutta mikä esti alun perin valitsemasta toisin?
Tuntuu, että saksalaisen terrorismin käsittely on synnyttänyt enemmän kuvallista ja draamallista kerrotaan kuin kirjallista. Tai ainakaan sitä ei ole suomennettu.
P.S. Bloggasin viime vuoden loppupuolella teatteriesityksestä, joka käsitteli yhtä Baader-Meinhof-ryhmän jäsentä, Gudrun Enssliniä. Blogi täällä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti