Kumpi herättää
enemmän kiinnostusta, Petri Sarhon vai metropoliitta Panteleimonin kirjoittama
rikostarina? Kumpikin on kirjoittanut dekkarin, sillä he ovat samaa henkilö.
Lukijalla on pitkin matkaa olo kuin
katselisi mustavalkoista Suomi-filmiä. Tunnelma on samalla tavalla camp ja huvittunut
ja tapahtumat yhtä mukaansatempaavia.
Ehkä kerronnan
kuvailevuus ja puheliaisuus, puhtoisuus ja jopa tyylittely on
tarkoituksellista. Tiukkoihin sarjamurhaajadekkareihin ja kovaksikeitettyihin
poliisiromaaneihin tottunut nykylukija voi helposti pitää Murhaa kirkonkylässä liiankin
löysänä.
Sivujuonteena
on yllättävä lyhyt kertomus rintamaoloista ja siellä tapahtuneesta
homoseksuaalisesta raiskauksesta.
Kustantajalla,
Myllalahti Oy:llä, on oma rikossarja, Murha-Myllä. Siinä ilmestyi toinenkin
”kylädekkari”, Pertti Koskisen Salaisuuksien
kylä. Se esittelee poikkeuksellisen päähenkilön, erähenkisen sinkkuyksityisetsivä Maija
Miilunkorven.
Hän saa tehtäväkseen selvittää 14-vuotiaan tytön kuoleman. Tapahtumapaikka
on pieni kirkonkylä, jossa vaikuttaa vahva lestadiolainen herätysliike. Maijan
oma tausta on tiukassa helluntailaisuudessa. Uskonnolliset teemat kulkevat
ikään kuin uhkaavana taustakohinana kertomuksessa. Maija on rukoileva yksityisetsivä.
Kumpikaan
Murha-Mylly ei kauheasti hetkauta, mutta oma kuriositeettiarvonsa niillä on.
Miilunkorven tarinalle soisi jopa jatkoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti