Aamuhartaus on kuin
kuppi hyvää kahvia huonosti nukutun yön jälkeen. Useimpia se virkistää, mutta
teeihmisiä ei.
Edellä sanottu yritti
olla aforismi, leikkisä sellainen. Aforismi, ajatelma, mietelause, mietelmä, on
oma kirjallisuudenlajinsa. Aforsimi kiteyttää jonkin asian nasevaan ja
oivaltavaan muotoon, hakee sille uuden näkökulman. Aforismi voi olla leikkisä,
vakava, ironinen, mahtipontinen, kriittinen ja usein pirullisen tarkka.
Kristilliseen
perinteeseen ovat kuuluneet erilaiset aforismit ja mietelmät. Usein tätä
tehtävää toimittavat Raamatusta peräisin olevat jakeet, joista joka päivälle on
valittu yksi. Suomessa tunnetuin tällainen kirja, kirjanen on Päivän
tunnussana, jota on julkaistu suomeksi vuodesta 1905 saakka. Yhä edelleen sille
löytyy käyttöä ja käyttäjiä. Idea on lähtöisin Saksasta 1700-luvulta.
Mutta
kristilliset mietelauseet voivat olla peräisin myös hengellisestä
kirjallisuudesta tai kristillisten ajattelijoiden tuotannosta. Esimerkiksi
kirkkoisä Augustinus on sanonut lauseen, johon törmää monissa yhteyksissä:
”Sinä loit meidät
itseäsi varten ja levoton on sydämemme, kunnes löytää levon Sinussa.”
Minulla on tapana lukea
silloin tällöin aforismeja ihan tarkoituksella. Tarve siihen tulee ikään kuin
aalloissa. Voi kulua pitkiä aikoja, jolloin en mietelmäviisautta kaipaa, mutta
sitten taas tulee tarve kaiken samean ajattelun ja yleisen hälyn keskellä
nauttia puristettua viisautta.
Viime aikoina olen
ollut innossani Markku Envallin tuoreimmasta aforismikokoelmasta Vastassa kulman
takana (WSOY 2013, 166 sivua) Se on samalla Envallin kirjailijanuran eräänlainen
30-vuotisjuhlakirja.
Envall on vuosien ajan
kehittänyt perinteistä aforismia niin sanottuun sarjalliseen suuntaan. Siis
yhden kiteytyksen sijasta on peräkkäin monta kiteytystä tai kiteytyksen
yritystä. Lukijalle paljastetaan kirjoittajan ajatuksenjuoksu välivaiheineen.
Lukija näkee rautalankamallin, ei vain hiottua timanttia, jollainen jokaisen
aforismin tietysti soisi oleva. Löysiä ja itsestään selviä asioita toistavia
aforismeja on ikävä lukea
Vastassa kulman
takana sisältää
mietelmäsarjoja, mutta myös irt0lauseita ja –ajatuksia, jotka yhdessä
muodostavat kokonaisuuden, jota pitää kasassa Envallin kirjailijan laatu,
huumori, purevuus, oivaltavuus ja joskus lempeyskin.
Envallin aforismikokoelmissa
on usein mukana paljon kristillistä, uskonnollista ja teologista pohdintaa. Hän
puhuu uskosta tavalla, joka tekee sen ymmärtämisen helpoksi. Envall ikään kuin
katselee kristillisyyttä sisältäpäin ja osaa asettaa sanansa lukijan tasolle,
hän ei lähde liitämään liian filosofisiin sfääreihin, vaikka ei Envallkaan aina
ihan helppo ajatetlija ole. Sarjallisuus on lisäksi hankala ja vähän outo
kirjallisen ilmaisun muoto. Siihen pitää tottua.
Uudessa kokoelmassa
Envall puhuu paljon dogmeista eli uskonlauseista, uskonopeista, oppilauseista.
Hän on esimerkiksi sitä mieltä, että varmuus lujittaa tietoa, mutta
haurastuttaa uskoa. Aforistikot harvoin ovat varmuuden asialla, pikemminkin he
osoittavat yksiviivaisen ja sävyttömyyden harhan niin uskossa kuin elämässä yleensäkin.
Envall kehittelee ajatusta uskosta ja varmuudesta eteenpäin ja päätyy hienoon
kiteytykseen: Dogmi antaa tiedon muodon sille, mikä ei tietoa ole.
Niin totta. Monet
oppilauseet kiteyttävät ja käsitteellistävät asioita, joilla ei ole tiedon kanssa
mitään tekemistä.
Usko on uskoa ja tieto
on tietoa. Monta kertaa nämä asetetaan vastakkain, mutta turhaan, sillä tieto ei
kumoa uskoa eikä usko tietoa. Emme herää aamulla tiedon varassa uuteen päivään
vaan uskon varassa. Emme tiedä, tuleeko päivästä hyvä, mutta voimme uskoa ja
toivoa, että kyllä siitä hyvä tulee.
Envall puhuu myös
elävistä dogmeista, uskonlauseista, joita ei voi tunnistaa, koska ne ovat niin
yhteisiä ja yleisiä. Mutta, Envallin sanoin: Dogmin tunnistaa vain epäilijä,
epäuskoinen, harhaoppinen. Muille se on vettä jossa kala ui, ilmaa jossa lintu
lentää.
Kunnon aforistikon
tapaan Envall säilyttää vapautensa ja näkökulmiensa moneuden. Hänestä kirkolla ei ole dogmeja, koska niitä
pidetään itsestään selvinä kirkollisissa ja uskovien piireissä: jos sanoo
dogmeja vastaan, epäillään itsenäiseksi ajattelijaksi.
Voiko rukous olla
aforismi?
Se selviää kokeilemalla
– ja olkoon yrityksemme vilpitön. Rukoilkaamme sarjallisen aforismin keinoin:
Jumala, sinua voi
sinutella, vaikka teitittely olisi kohteliaampaa. Mutta sinä et piittaa, kunhan
rukoilijan sydän on aidosti mukana sanojen rukousnauhassa.
Sinuteltu Jumala on
ihmisen oloinen. Mutta onko Jumala sellainen?
Kuuletteko Te Jumala,
jos en lauseen loppuun laita kysymys- tai huutomerkkejä.
Jumalaa tulee rukouksessa
teititellä kuiskaten ja laittaa lauseen loppuun kolme pistetty, kuin
vertauskuva Jumalan kolminaisuudesta.
Se mitä kolmen pisteen
jälkeen tulee, on arvoitus, lupaus ja oikeastaan kaikki rukoukset pitäisi lopettaa
kolmeen pisteeseen.
Rukouksen lopuksi
sanokaamme aamen – ja sen perään tulee myös kolme pistettä, kuin kolme tuskin
huomaamatonta puhallusta, huokausta.
Aamen
(Aamuhartaus Radio Yle 1:ssä 21.5.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti