Ohessa 7.2. pidetyn
radiohartauden teksti (puhuttuna se luonnollisesti poikkeaa hieman ennakkoon tehdystä
käsikirjoituksesta, sillä radiohartaus ei ole ulkolukua):
Aamuhartaus Dante
7.2.2012
Aamuisin minulla on
tapana ulkoiluttaa perheemme koira. Sen nimi on Dante. Nimi ei ole sattumaa,
vaan sillä haluan ehkä hieman humoristisesti viitata italialaiseen runoilijaan,
Dante Alighieriin, joka eli 1200 ja 1300-lukujen taitteessa. Humoristisuus ei
tässä tarkoita vitsiä, vaan pikemminkin kunnianosoitusta. Joku on sanonut, että
vasta siinä vaiheessa kun lemmikkieläimille aletaan antaa tunnettujen ja
kuuluisien ihmisten nimiä, he oikeasti ovat kuuluisia.
Dante Alighieri on
kuuluisa. Hän kirjoitti kolmeosaisen runoelman, jolle antoi nimeksi Commedia.
Jälkipolvet alkoivat kutsua sitä nimellä Divina Commedia eli suomeksi
Jumalainen näytelmä.
Olen nimennyt
koirani runoilija-Danten mukaan, koska Jumalainen näytelmä on minulle tärkeä
kirja Se on kaunokirjallisuuden klassikko ja samalla keskiaikaisen kristillisen
maailmankuvan kiteytys ja pitää sisällään sellaista sielua syväluotavaa
materiaalia, että sukupolvi toisensa jälkeen on löytänyt tiensä kirjan äärelle.
Luin Jumalaisen
näytelmän lävitse vasta opiskeluaikana ja tarkoitukseni oli tehdä yliopistossa
lopputyöni Dantesta, mutta en saanut sitä koskaan valmiiksi, koska vaihdoin
teologian opiskelun teatteritieteen opiskeluun. Mutta Jumalainen näytelmä jäi
matkaevääksi ja olen siitä lähtien kantanut sitä mukana. Kirjahyllyssäni on
useita erikielisiä käännöksiä tuosta runoelmasta.
Jumalaisessa
näytelmässä on kolme osaa. Helvetti, kiirastuli ja paratiisi. Kirja kuvaa
Danten matkaa näiden kolmen kuoleman jälkeisen valtakunnan lävitse.
Helvetissä Danten
oppaana on Vergilius, antiikin ajan runoilija. Dante halua näin liittyä
ajatukseen luonnollisesta teologiasta eli siihen, että Jumala on antanut tietoa
itsestään myös ihmisille, jotka ovat eläneet ennen kristinuskoa.
Helvetistä päästyään
Dante saa oppaaksi Beatricen, joka on muutoin tuntematon suuruus. Hän on Danten
nuoruuden rakastettu, josta Dante on tehnyt taivaallisen rakkauden lähettilään.
Tämä liittyy keskiaikaiseen ja ritariromantiikan käsitykseen, jossa maallinen
rakkaus oli taivaallisen rakkauden ilmentymä ja vertauskuva. Rakkauden kohde on
samalla kertaa lihallinen ja henkinen, suorastaan hengellinen. Danten
tapauksessa kyse on jälkimmäisestä eli nuoruuden rakkaus on yksipuolisen
tunteen kohde, joka kasvaa filosofisiin mittoihin irrallaan alkuperäisestä
kohteesta.
Beatrice opastaa
Dantea kiirastulen lävitse taivaaseen ja siellä miltei loppuun saakka. Aivan
lopussa Danten oppaaksi tulee pyhimys ja munkkisääntökunnan perustaja Bernhard
Clairvauxlainen. Kirja päättyy pyyntöön, että Dante saisi nähdä Jumalan.
Mikä tässä kaikessa
oikein puhuttelee? Jumalainen näytelmä on monikerroksinen teos, mutta sen yksi
vahva kerros on hengellinen. Se kuvaa matkaa kohti Jumalaa. Se kuvaa kristityn
vaellusta, sillä jokaisella meistä on helvettimme ja kiirastulemme ja toivomme
päästä paratiisiin.
Erityisesti
kiirastuli puhuttelee, vaikka meillä luterilaisilla ei oppia kiirastulesta
olekaan. Kiirastuli on välitila, puhdistautumispaikka, jossa sielua
valmistellaan taivaspaikka varten. Kiirastulessa ikään kuin poltellaan syntejä
ja sielun karstoja pois ennen lopullista autuutta ja voittoa.
Kiirastulella tarkoitetaan
arkipuheessa myös tilannetta, jossa ihminen joutuu vastakkain omien tekojensa
ja seurausten kanssa ja joutuu painimaan mielessään siitä mikä on oikein ja
väärin. Kiirastuli käsitteenä elää, vaikka luterilaisessa kristillisyydessä
sillä ei varsinaista paikka olekaan.
Jumalaisen näytelmän
ääressä alkaa pakosta miettiä myös hengellisiä asioita, vaikka se ei
suoranainen hartauskirja olekaan. Minulle Danten suuri teos on eräänlainen
kartta ja kuva, jonka avulla voin omaa kristityn vaellustani hahmottaa.
Runoelma alkaa Elina
Vaaran suomennoksessa sanoilla: ”Elomme keskimatkaan ehtineenä /samoilin
synkkää metsä, koska olin / pois harhautunut tieltä oikealta.”
Tähän tuntemukseen
on monen varmasti helppo yhtyä. Jossain kohtaa elämässä katoaa ikään kuin punainen
lanka ja on pakko palata perusasioiden äärelle. Siitä Jumalaisessa
näytelmässäkin on kyse. Dante on eksyksissä ja joutuu katsomaan lävitse
helvetin, kiirastulen ja paratiisin, mikä on hänen elämänsä tarkoitus.
Tänään, tänä aamuna,
tulevana päivänä ja iltana kuljen lävitse oman helvettini, oman kiirastuleni ja
oman paratiisini. Ne kaikki ovat mukana muistutuksena ja toivona, pitkinä
varjoina ja kirkkaana valona.
Jumalaisen näytelmän
kaikki kolme osaa päättyvät italiaksi samaan sanaan: stelle, suomeksi tähdet.
(rukous + virsi: kokonaiskesto 8:58)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti