Luin
viime vuonna loppukeväästä ja alkukesästä läpi Marcel Proustin Kadonnutta aikaa
etsimässä. Luettuani viimeisen osan loppuun, aloitin ensimmäisen osan
uudestaan, Combrayn. Siinä oli niin paljon asioista, jotka toistuivat pitkin kirjaa.
Tänä
vuonna maalis-toukokuun aikana luin uudestaan viimeisen osan, Jälleenlöydetty
aika. Luin sitä vuoteessa ennen nukahtamista, kymmen-kaksikymmentä sivua
kerrallaan. Joskus vähemmänkin, sillä luomi alkoi painaa. Hitaasti nautiskelin
mestarin tekstistä ilman pakko ja kiirettä.
Nyt
toisella kerralla erityisen vahvana nousi esiin vieraantuminen kaikesta siitä,
mistä (suomennoksen) yhdeksän edeltävää osaa olivat kertoneet. Ihmiset, joista
kertoja oli kirjoittanut satoja sivuja, olivat muuttuneet tuntemattomiksi ja
yhdentekeviksi. Paitsi tietysti kertojan
muistoissa, jossa näillä ihmisillä edelleen oli paikka, vaikka
nykyisyydessä he olivat avain outoja vanhuksia tai toisiksi muuttuneita
variksenpelättimiä.
Proustin
havainto ihmisten kadotetusta merkityksestä on tuttu. Kuinka paljon onkaan
ihmisiä, jotka ovat olleet minulle tärkeitä ja joiden vaikutus on ollut suuri (nuoruuden
ystävät, koulukaverit esimerkiksi), mutta joita kaikkia ei välttämättä
tunnistaisi, jos he tulisivat kadulla vastaan. Proustin kertojakaan ei ole
tunnistaa.
Sarjan
yksi aatteellinen/filosofinen huipentuma tapahtuu kertojan odotellessa pääsyä
juhlasalonkiin, jossa oli meneillään konsertti. Hän kelaa mielessään elettyä
elämää ja omaa kirjoittamistaan, sitä miksi ei ole toteuttanut kutsumustaan,
vaan jäänyt joutenoloon ja nahkeaan tylsyyteen ja sairauteensa. Kertojalla oli
mystisiä onnen tiloja (teehen kastetun medeleinekakun maku, lusikan kilahdus,
epätasainen katukiveys jalan alla), jotka ikään kuin olivat hänen elämänsä
sisäisen matkan valonlähteitä, mutta joiden syvempään merkitykseen hän ei ollut
paneutunut. Mutta nyt oli sen aika.
Tämä
kohokohta on sivun 200 paikkeilla ja loppu on laskeutumista kohti oivallusta.
Proust
kirjoittaa (suom. Annikki Suni, 2007): ”Minut valtasi uupumuksen ja kauhun tunne
tajutessani, että en ollut vain keskeytyksettä elänyt, ajatellut ja kehrännyt
tuota pitkää aikaa ja että se ei vain ollut minun elämäni, minä itse, vaan että
minun tuli nyt hellittämättä pitää sitä kiinni itsessäni ja että se taas
tavallaan piteli minua pökerryttävän korkealla huipullaan, missä kyhjötin
pystymättä hievahtamaankaan ilman että se liikahti mukana. Hetki jolloin kuulin
Combrayn puutarhaan soittokellon kilahduksen, tuo niin kaukainen ja silti
sisäinen hetki, oli kiintopiste äärettömässä ulottuvuudessa, jota en tiennyt
itsessäni olevankaan. Minua pyörrytti, kun näin kaikki nuo vuodet allani – ja
silti sisimmässäni – ja aivan kuin olisin ollut kilometrien korkuinen.”
Olemme
samalla kertaa muistojemme sisällä ja niiden ulkopuolella! Meidät on tehty
muistoista, kaikesta siitä mikä meille tapahtuu, minkä havaitsemme ja luemme
rivien välistä ja minkä , lopulta ymmärrämme, jos pystymme. Proust ainakin
yrittää ponnistelle taiteen keinoin sanoittaakseen, silloittaakseen muistojen
ja elämisen välisen häilyvän rajan.
Mielenkiintoinen
on myös ajatus, että menneisyydessämme ja muistoisamme oli jokin konkreettinen
tunne, tapahtuma, vaikutelma, joka majakan tavoin näyttäisi valoa kun elämässä liikumme
pimeässä ja myrskyävällä merelle. Proustin kertojalle se oli soittokellon ääni,
joka kertoi, että vieras (usein herra Swann) tulee käymään ja muuttaa arkisen
todellisuuden uudeksi sosiaaliseksi todellisuudeksi.
Näköjään
en ole vielä läheskään lukenut Proustiani loppuun.
(Edellinen
Jälleenlöydetyn ajan ”tilitys” löytyy täältä)
P.S.
Kesällä ajattelin tarttua toistamiseen Kadonnutta aikaa etsimässä -romaanin (suomennoksen) neljänteen
osaan (Kukkaan puhkeavien tyttöjen varjossa 2. Paikannimet: Paikkakunta),
jossa kertoja vierailee Balbecin kylpyläkaupungissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti