sunnuntai 28. helmikuuta 2021

Faber-Castell pääsi yllättämään


Piipahdin Akateemisessa kirjakaupassa (maski päällä, totta kai) asioimassa. Samalla vilkaisin kynätarjontaa ja huomasin, että Faber-Castellin Essentino-, Slim Line- ja Loom-malleja oli erittäin hyvässä alennuksessa. Asiaa enempiä miettimättä, nappasin mukaani mustan Essentio Aluminiumin, jossa oli M-terä eli keskipaksu. Sain kynän puoleen hintaan.

Essentio on patruunakynä ja käyttää Faber-Castellin omia ja varmaan muitakin universal-kokoisia patruunoita. Ainakin Kawecoon menee F-C, joten miksi ei päinvastoin. En ole ehtinyt vielä kokeilla. Konvertteri eli muunnin pitää ostaa erikseen, jos haluaa laajentaa mustevalikoimaa.

Essentio yllätti. Sen otetuntuma on erinomainen, suorastaan miellyttävän ergonominen. Kynänvarsi on sopivan paksu meikäläisen räpylään. Teräsuojus on kiinni yllättävän tiukasti, se ei vahingossa irtoa. Essention modernista designista voi olla monta mieltä. Minusta siinä on jopa jotain outoa, epäsuhtaista. Ikään kuin teräsuojus ei mahtuisi kiinni, vaan sen ja varren väliin jää kiiltävä alue, jonka tehtävä lienee synnyttää keveyden tuntua. Lisäksi teräsuojuksen ja varren struktuuri on erilainen. Varsin on harjattua alumiinia, suojus sileä ja muovia. No makuasioista voi kiistellä. Kynä myytiin simppelissä pahvikotelossa, ei laatikossa.

Kirjoittaminen Essentiolla on helppoa, vaivatonta. Kynä on melko pitkä ilman suojustakin. Kirjottaminen on ehkä liiankin vaivatonta, sillä jos kaipaa kynältä ja terältä persoonallista (joskus vaikeampaa) työtoveruutta, niin vaikutelma jää tasapaksuksi. Tämä ei suinkaan ole moite, vaan hifistelijän mutinaa… Essentio lienee hinta-laatusuhteeltaan oiva valinta, eritoten jos valitsee muun varsimateriaalin kuin alumiini.

Omassa työkäytössäni F-C Essentio vertautuu Lamyn Lx:ään (F-terällä). Moderneja, metallisia ja osapuilleen samanhintaisia kumpikin. Lx on ensimmäinen mustekynäni ja käytössä edelleen ahkerasti. Essentinosta tulee varmasti sen aisapari repussa mukana kannettavaksi kynäksi – kolmantena kotelossa on Kawecon Alumiini-Sport (F-terällä). Metallilla siis mennään.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti