torstai 27. kesäkuuta 2013

Seurapiirejä & Dreyfusin tapaus


Huh! Olipas mielenkiintoinen kirja, vaikka luin sen toiseen kertaan. Marcel Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä -romaanin suomennoksen viides osa Guermantesin tie I avautui paljon monipuolisempana ja -ilmeisempänä kuin muistin. Kirjaan sisältyi myös jakso, jossa kertoja käy kasarmilla. En muistanut, että se on juuri tässä osassa, joten iloni oli suuri, kun kohtaus tuli vastaan. Kertojan ystävä Saint-Loup palvelee kasarmilla. Jaksoon sisältyy verraton keskustelu sotastrategian estetiikasta sekä puhelimen eriomaisuuden ylistys.

Myös kuvaus Saint-Loupin pariisilaisesta rakastajattaresta (entinen ilotyttö, jota rakastunut mies ei jollain tasolla halua tunnustaa tai tunnistaa) on herkullinen.

Kirjan iso jännite on kertojan (nuorukainen vielä) silmitön rakkaus markiisitar de Guermantesiin (jo kypsässä iässä) ja tämän nimeen ja kaikkeen kuviteltuun historiallisen ja romanttiseen mitä kertoja ajattelee sen edustavan. Ranskan suuren vallankumouksen jäljiltä yhteiskunnan luokkajako ei ihmisten mielestä kadonnut. Pariisin aateliston (hah, kirjoitin sanan ensin väärin aateloiston!) seurapiirit olivat aikansa sosiaalisen kerman kuohutuspaikkoja, joihin kirjan kertoja niin mieluusti haluaisi mukaan. Samalla hän analysoi pirullisen tarkasti ihmisten ja luokkien välisiä suhteita, eikä anna kuvaamilleen henkilöille armoa.

Eivätkö nykyaikanakin ”seurapiirit” ole tärkeitä – luemmehan niistä lehdistä jatkuvasti. Nyt ei tarvita aatelisarvoa, vaan riittää trimmattu ulkonäkö ja osallistuminen Viidakon vähäpukeiset -tosi-tv-hölmöilyyn. Näyttelijyys ja laulajuus kera juontajuuden oikeuttaa kenet hyvänsä riittävän tyrkyn kansakunnan rihkamakaapin päälle.

Proustin kertoja kiihkoilee myös Dreyfusin tapauksen kimpussa. Alfred Dreyfus oli upseeri jota syytettiin vakoilusta saksalaisten hyväksi. Hänet tuomittiin elinkautisen vankeuteen Pirunsaarelle, mutta uusien todisteiden vuoksi tuomio livennettiin. Lopulta 1906 Dreyfus vapautettiin kaikista syytteistä ja hän sai takasin sotilasarvonsa. 

Tapaus jakoi Ranskaa ankarasti edellisvuosisadanvaihteen molemmin puolin (eli vuosina 1894-1906). Ihmiset kiivailuvat puolesta ja vastaan hänen syyllisyydestään. Dreyfus oli juutalainen ja tapauksen käsittely synnytti myös silmitöntä juutalaisvastaisuutta, jota Proustkin kirjassaan kuvaa. Tapaus vaikutti Ranskan sisäpoliittikaan ja heikensi muun muassa armeijan ja kirkon asemaa.

Dreyfusin tapaus myös auttaa lukijaa sijoittamaan Proustin kirjan tapahtumat historialliseen ajankohtaan.

Jaksan ihmetellä intensiivisyyttä ja aistivoimaisuutta jolla Proust asioiden ja henkilöittensä kimppuun käy. Hän ottaa kaikki kuvaamansa hahmot samalla vakavuudella ja tarjoilee lukijalleen verbaalisia ja ajatuksellisia helmiä yllättävissäkin paikoissa. – Kirjan erityispiirteisiin kuuluu, että jollakin lukukerralla helmet menevät ohitse tomuna, mutta toisella kerralle lukija poimii ne talteen kallisarvoisina löytöinä, joita vaalii mielessään.

- - -

Edellisen eli vuoden 2011 Guermantesin tie I -lukukokemukseni tilitys täällä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti